Zondag's Belevenissen Deel 4

Pagina 4 van 40 Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 22 ... 40  Volgende

Ga naar beneden

Re: Zondag's Belevenissen Deel 4

Bericht van zondag op vr 12 aug - 21:45

De jaarmarkt is t/m maandag. Die laatste dag is eigenlijk het hoogtepunt want dan is het Maria ten Hemel Opneming met religieuze plechtigheden in het klooster van Troyan (Троянски Манастир), dat echter in Oreshak ligt.  lachje  Die plechtigheden slaan we over want daar ben ik al een keer bij geweest. Zman moest daar helemaal niets van hebben maar ik vond het interessant om het eens mee te maken. Dat was in 2003.

Vandaag was de eerste dag en de markt draaide nog niet op volle toeren. Maar de dingen die we wilden kopen hebben we al gevonden. Er is een leger-dumpkraam waar we zo ongeveer alles wat we willen hebben kopen.

Legerspullen zijn op de eerste plaats degelijk en pas op de tweede plaats mooi en wij tekenen voor degelijkheid. Verleden jaar had ik daar een lichtbruine en een donkerbruine leren  riem gekocht. Nu heb ik er nog een zwarte bij gekocht. Prima riemen voor op de spijkerbroeken en -rokken. 

Zman zweert bij de Bulgaarse legerzeep waarmee hij zich altijd scheert dus 10 zepen ingeslagen. Voor mij een paar handloepen en een zakmes. Ik geef 2 handloepen aan mijn ex. Ze hebben een gedeelte waarmee je makkelijk  kan lezen en daarnaast nog een loepje dat 10x vergroot; erg handig. Verderop nog een tafelkleedje als cadeautje voor de buren die de planten op ons terras verzorgen en een schaaltje voor mij gekocht. Morgen zal ik me eens wat meer toeleggen op het fotograferen. 

Het enige dat ik nog wil kopen is gedroogd bonenkruid. Mijn vader was daar dol op en wij zijn het ook. Is erg lekker in het gehakt en natuurlijk ook in de tuinbonen. Maar in Nederland is het duur en hier niet. Ik sla dus een flinke voorraad in. 

Er zijn veel tenten waar je aan lange biertafels kan eten en drinken. Daar staan grote barbecue's waar van alles gegrild wordt en er draaien kippen aan spitten rond. Veel rook dus, maar dat draagt bij aan de feestvreugde.  Ze draaien er ook keiharde volksmuziek en zo heeft de doorsnee Bulgaar het graag. Het is daar gezellig.

Er is een pleintje met springkussens en speeltoestellen voor kinderen en er is een permanent museum met ambachtelijk gemaakte spullen uit vervlogen tijden. In dat museum ben ik nog nooit geweest maar ik zal het nu eindelijk eens een dezer dagen bezoeken.

We hebben steeds dezelfde busschauffeur en die heeft ons al 2 keer bij onze straat afgezet. Dat was vooral prettig toen we met al die flessen rakija bij baj Dimo vandaan kwamen maar vanmiddag vond ik het ook fijn want ik was moe. 

Het is koud geworden; maar 18 graden vanavond.
zondag

Aantal berichten : 3307
Registratiedatum : 25-08-13
Leeftijd : 74

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht van krakkie op vr 12 aug - 23:37

Je kan zo heerlijk levendig vertellen er over! Ik RUIK die kip! ;-)))

roosje
krakkie

Aantal berichten : 3519
Registratiedatum : 21-08-13
Leeftijd : 43

Bericht van ietwat op za 13 aug - 10:49

is bonenkruid sarriette ? Dat is inderdaad heerlijk.
Altijd leuk als je cadeautjes  voor anderen vindt
ietwat

Aantal berichten : 2683
Registratiedatum : 24-08-13
Leeftijd : 49

Bericht van zondag op zo 14 aug - 11:14

Bonenkruid is inderdaad sarrietta en ik vind het zo ongeveer het lekkerste kruid dat er is. Probeerde het zelf ook wel eens te kweken maar het zaad is duur en de opbrengst in bloembakken uiterst pover. Dus de laatste jaren koop ik het hier in Bulgarije.

Gisteren zag ik op de jaarmarkt dat 100 gram 1, 50 leva = 75 cent kost. Ik heb het nog niet gekocht omdat ik Tinka, de vrouw van baj Dimo, beloofd heb het aan het eind van de vakantie van haar af te nemen. Toen we bij hun waren voor de rakija was zij net bezig het bonenkruid in bossen te binden om ze te drogen te hangen. Daar koop ik dus wat van over 2 weken.

De jaarmarkt is ongeveer 1,5 km lang en gisteren hebben we die 3 km weer gelopen, heen recht tegen de zon in wat voor mij heel moeilijk is ondanks hoedje en zonnebril. Vandaag heb ik er effe geen zin in, temeer omdat mijn armen verbrand zijn bij het rondzeulen van de tablet. Het is te heet voor lange mouwen.

Ik heb veel foto's gemaakt maar heb nog een paar objecten op het oog. Morgen moet dat dus gebeuren. Als we met de auto zouden zijn zou ik hier de mooiste dingen kunnen wegslepen, boerendekens, grote roodkoperen kannen, vloerkleden met folkloristische motieven, mijn geliefde boerenaardewerk, en ook moderne dekbedden, baddoeken, pannen en bedkussens die hier veel goedkoper zijn dan bij ons, maar helaas.

Vandaag een dagje lekker niksen en koffie drinken. koffie
zondag

Bericht van krakkie op zo 14 aug - 13:51

Als je een auto bij je had, had je een nieuw HUIS nodig om al die spullen kwijt te kunnen!!! 

hiha LOL

Maar de foto's vind ik prachtig!!! (commentaar van Zondag: ) 

Op een oude fiets moet je het leren, (Bloemschikken dus) 

Boeren dekens hangen over de auto

Lekkere kippies (zie je nou wel, ik ROOK ze gewoon...) 

Vloerkleden en linnen tafellakens

Zigeuners

Mooie avond vanuit mijn hotelraam

WAUW meis, wat heb je weer mooie foto's gemaakt, fallingheart  en dat vind ik knap voor het feit dat je eigenlijk geen bal meer ziet!!! red

Ik vraag me af of ze daar bij die tafelkleden ook theedoeken verkopen die WEL goed drogen. Wat we hierzo kunnen kopen droogt voor geen meter. Ook de goeie dure doeken niet. En ook niet na wassen, en ook niet na invriezen... Ik heb de pest aan de theedoeken hier, en wat betaal je er voor? Euro's en euro's en euro's voor een doek die alleen veegt, en niet droogt. 
Ik snap nooit hoe andere mensen dat doen.

roosje
krakkie

Bericht van zondag op zo 14 aug - 17:59

Wat de theedoeken betreft ben ik het roerend met je eens. Ze drogen tegenwoordig van geen meter. Deze stand heeft helaas alleen linnen tafellakens. Ze promoten daar het gebruik van linnen. Maar zoals jullie weten kreukt linnen als de neten en strijken doe ik nooit. Jullie?

Bedankt voor het compliment over de foto's. Ook al zie ik zowat niks en al helemaal niet in de zon, toch heb ik er veel lol in foto's te maken.
zondag

Bericht van krakkie op zo 14 aug - 20:39

strijken, nee ben je mal. We hadden het er van de week nog over, omdat we het "tiny house" principe proberen te volgen, (tik dat maar eens in op youtube, tiny house) er is een hele movement van mensen die klein willen wonen maar wel alles willen hebben. 

In elk geval, we zijn dus nog steeds een hoop dingen aan het wegdoen, die al twee jaar of langer op zolder liggen, en zelfs voor de kerstboom hebben we iets anders bedacht. We gaan een lap aan de muur hangen en daar een gezellige "kerstboom" op maken... PLAT wel te verstaan. Pinterest voorbeelden genoeg. Maar dat kan je aan het eind oprollen en wegbergen. Een kerstboom niet. Die enorme die we hadden gekocht in hoogeveen die past hier ook eigenlijk niet. 

Vandaar dus dat we de strijkplank en strijkijzer tegenkwamen. De strijkplank staat op de lijst om te gaan.... de strijkbout blijft. kan ook op tafel. Misschien dat frits de strijkplank nog als knutsel bijzettaffeltje wil gebruiken, aangezien die opklapbaar is, maar we weten het nog niet. 

Strijken doen we in elk geval niet.

roosje
krakkie

Bericht van ietwat op ma 15 aug - 10:43

hier idem dito wat betreft de theedoeken. Ook die uit Engeland drogen niet.
Strijken kan ook op tafel behalve als je een stoomstrijkijzer hebt en de stoom functie gebruikt. Ik heb daar toen zelfs een andere strijkplank voor moeten kopen, ik had een plank nu een rooster.

Mooie foto's 
die dekens over de auto houden wel de auto mooi koel
ietwat

Bericht van zondag op ma 15 aug - 21:41

De dekens houden de auto mooi koel maar het is natuurlijk de bedoeling dat ze ze verkopen. bigsmile  Die donkere die in het midden ligt zou ik graag willen hebben. Die hadden ze verleden jaar ook en hebben ze dus aan niemand kunnen slijten. Ik heb hem toen uitgespreid gezien en hij is prachtig. Aan mij kunnen ze hem ook niet kwijt want hij zou minstens een hele koffer in beslag nemen. Ik ben maar niet gaan vragen wat hij kost.

Vandaag was de laatste dag van de jaarmarkt en ik ben blij toe dat het voorbij is want ik vind het haast niet te doen in die hitte. Vandaag 28 graden. De komende dagen 31 maar dan blijven we hopelijk thuis. Ik denk dat ik volgend jaar niet meer ga alhoewel Zman alweer plannen loopt te maken. Ik vind het te inspannend geworden en ook staan er steeds dezelfde kramen en verkopers als andere jaren. Ik weet het nu wel.

Zman raakt juist meer en meer op zijn gemak omdat hij wel ziet dat hier niets schokkends gebeurt. We zijn niet bedreigd of bestolen en er was ook niemand op de jaarmarkt dronken. Er stak niemand met een mes om zich heen terwijl er -tig kramen waren waar ze de meest afschrikwekkende messen verkochten in allerlei verschillende groottes en ook veel bijlen. Bij ons kun je zulke messen niet eens kopen maar lopen er wel allerlei gekken om zich heen te steken.

Hier loopt ook niemand op straat te lallen, te schreeuwen of in zichzelf te mompelen zoals bij ons. Misschien zijn Bulgaren minder gestoord dan westerlingen.

We gingen weer bij Riverside eten en namen een gepanneerde kipfilet. Daar bovenop lag een soort saus of smurrie van gekookte doperwten, wortelen, uien en blokjes ham. Beetje raar maar wel lekker.

Gisteren hadden we bij de koffie een bescheiden taartpuntje maar die taart was op. Wel hadden ze een taart die 'Zondag' heette en die moest ik natuurlijk proberen. Toen die kwam schrokken we er eerst van en barstten toen in lachen uit. Het was een enorm stuk taart zo groot als een kwart appeltaart bij ons en ook een heel hoge. Allemaal lagen cake afgewisseld met lagen heel stevige chocoladecrème en bovenaan hele hazelnoten. Kostte hele €1,90. Ik heb er 2 koppen koffie bij moeten drinken om hem weg te spoelen, maar lekkerrrr!!! Ik zal na de vakantie wel niks afgevallen zijn. koffie  nein
zondag

Bericht van ietwat op ma 15 aug - 22:11

In de vakantie moet je lekker kunnen eten, dat afvallen komt later wel weer.

Ik denk dat de bulgaren door de sociale controle wellicht zichzelf iets beter in de hand houden (gokje)
ietwat

Bericht van krakkie op ma 15 aug - 23:37

Je kan dat donkere kleed natuurlijk altijd laten OPSTUREN, in plaats van het mee te nemen in het vliegtuig... Gooi t gewoon op de post als postpakket? Ik neem aan dat dat van daar uit ook kan? 

Wauw, die cake klinkt zalig!

roosje
krakkie

Bericht van zondag op di 16 aug - 5:12

Te laat voor het donkere kleed! De jaarmarkt is voorbij.

En stel je alle moeilijkheden die je moet overwinnen bij sturen eens voor Krak. Ten eerste zijn de verkopers zigeuners uit the middle of nowhere dus aan hun zou ik het niet willen overlaten.

Vervolgens moet je aan inpakmateriaal zien te komen en er achter zien te komen of er regels zijn betreffende de afmetingen en het gewicht van het pakket (daar waren in de Communistische tijd strenge regels voor waardoor ik op het postkantoor daar wel eens slaande ruzie heb gekregen bij het boeken versturen).

Vervolgens is er de vraag of je in Nederland invoerrechten moet betalen. In het verleden stuurden we vaak boeken en grammofoonplaten op uit Bulgarije zodat we die zelf niet hoefden te sjouwen. Dat ging altijd goed totdat we op een dag bericht kregen van de douane in Amsterdam dat we ons pakje platen, een stuk of 10, op hun kantoor op konden komen halen tegen betaling van 60 gulden. Lekker als je in Maarssen woont! Dus hebben we daarna nooit meer iets aan onszelf gestuurd.

Een optie is dan nog buitenproportionele bagage met het vliegtuig meenemen. Daar zijn natuurlijk ook weer allerlei regels voor en kost ook heel veel geld.

Misschien zijn er zelfs regels voor dat zo'n kleed niet allerlei ongedierte het land in brengt; moet het eerst ontsmet worden of zo. Nee, laat dat kleed maar lekker zitten
zondag

Bericht van krakkie op di 16 aug - 18:59

mjah... k... dat wist ik niet.  LOL

Lama zittuh! LOL

roosje
krakkie

Bericht van zondag op di 16 aug - 19:11

yes
zondag

Bericht van zondag op di 16 aug - 21:55

Het was vandaag 32 graden en we zijn precies op de helft van de vakantie.

Zman is nu begonnen over het personeel van dit hotel te kankeren. Dat betekent dat hij hier binnenkort ook weer ruzie gaat maken, zucht! Toen we nog een week bijgeboekt hebben zeiden ze al dat we misschien 1 nacht elders zullen moeten overnachten vanwege de reserveringen die ze hebben, maar er kunnen nog altijd mensen afzeggen dus we wachten het maar af.

Een halve km verderop is ook een hotel dus misschien moeten we dan even daarheen verhuizen. De receptie hier heeft gezegd dat we onze bagage hier kunnen opslaan maar Zman wil in ieder geval de rakija en het liefst alles meenemen. Hij is bang dat ze uit jaloezie op die rijke stinkers uit het westen vergif in de rakija zullen doen!!! Nu vraag ik je! Ik zou hoogstens bang zijn dat ze iets jatten.

Bulgarije is bijna het armste land van Europa en dat is hier ook goed te zien. De oudere vrouwen zien er afgewerkt en afgetobt uit. Ze verven haast allemaal hun haar. Rood is de bedoeling, maar bij de meesten is dat een mislukking. Ik denk dat ze het zelf thuis doen en ze zien er niet uit. De kleren die ze dragen zijn niet kapot of vies maar alles behalve elegant. De meeste oudere vrouwen zijn trouwens veel te dik.

Maar zijn gekanker gaat niet daarover maar over het niet brengen van schone handdoeken en verwisselen van de lakens na 2 dagen. Wat kan mij dat nou schelen! Thuis doe ik toch ook niet na 2 dagen schone lakens op de bedden, of wel soms. Aanstellerij, maar ik voel de bui al hangen.

Vanmiddag begon hij weer over de Canarische eilanden maar ik ben zijn gezeik dermate zat dat ik denk maar helemaal nergens meer naartoe te gaan. Op vakantie zit je nog erger op elkaars lip dan thuis.

We gingen om 2 uur even naar de schoenmaker voor nieuwe hakken onder mijn sandalen. Morgen klaar. Toen we weggingen was net de stroom uitgevallen en Zman vroeg de receptioniste of zij naar onze kamer kon gaan als er weer stroom was om te zien of de tv en ventilatie uitgeschakeld waren. Ze bleek niet te zijn geweest dus werkte die ventilatie en was het licht in de badkamer aan. Hij weer kwaad.

Na de schoenmaker hebben we uren in ons restaurant gehangen. Het is gewoon te heet om in de stad rond te lopen.

Ik houd van Bulgarijje maar met Zman is iedere vakantie een bezoeking en ik vind er deze keer dan ook weinig aan. Ik kan beter met vakanties stoppen want op deze manier is het zonde van het geld. En sinds oktober verleden jaar is mijn animo ook erg afgenomen.

Bovendien mis ik de kat erg.
zondag

Bericht van krakkie op di 16 aug - 22:20

Ik kan me voorstellen dat je dan zomaar in eens toch weer naar thuis verlangt! 
Ik zou denk ik gewoon gaan. Naar huis bedoel ik. 

Ik snap dat t geld gekost heeft, maar als je je thuis beter voelt.... tja.  bearhug

roosje
krakkie

Bericht van zondag op wo 17 aug - 3:53

Ik denk dat het heel erg moeilijk zal zijn ons vliegtuig om te boeken en zo eerder naar huis te gaan. Wij zijn net vertrokken toen de bouwvakvakantie begon geloof ik dus die vliegtuigen zitten propvol. Dat omboeken zou ik trouwens alleen in Sofia kunnen proberen en ik heb echt geen zin daar naar terug te keren en dan te horen te krijgen dat het niet kan. Dan zit ik daar 2 weken te balen.

Ik kan beter hier balen want hier is de lucht schoon en in Sofia niet. Er is voor morgen en vrijdag regen voorspeld hier in Troyan en daar kijk ik naar uit.
zondag

Bericht van ietwat op wo 17 aug - 9:24

die hitte is ook niet goed voor de gemoederen, hopelijk brengt die regen ook verkoeling. 
het teveel op elkaars lip zitten tijdens de vakantie is een bekend fenomeen, maar het is wel jammer dat het je vakantieplezier vergalt.
ietwat

Bericht van zondag op wo 17 aug - 21:32

Bij wijze van uitzondering hadden we eens een leuke dag, afgezien van de hitte dan. Die is moordend en een spelbreker.

Maar goed, we gingen met de bus naar Lovec, een 37 km verderop gelegen stad. Ik had op YT gezien dat ze daar een overkapte brug over de Osum hebben en die wilde ik zien. Het is dus een gang met allemaal toeristische winkeltjes aan beide kanten. Op de helft van die lange gang, dus op het midden van de brug is een café'tje en kan je uit de ramen kijken. Je ziet de rivier en de ruïnes van een kasteel. Veel vliegende vogels (zwaluwen?) en een visser die in de rivier staande zijn hengel uitwerpt.

Het was ons te heet helemaal naar het kasteel te lopen maar aan de andere kant kwamen we uit op een aardig pleintje met hobbelkeitjes en talloze terasjes. Wij hadden ons echter in dat café'tje halverwege de brug al tegoed gedaan aan frisdrank en ijsjes dus gingen we niet meer op een terrasje zitten, maar de oude huizen en nabije straatjes fotograferen. Op de terugweg nog een keer in dat café'tje neergestreken voor koffie een nieuwe portie ijs.

Langzamerhand de weg naar het autobusstation weer ingeslagen. Nog wel even een halve liter Bulgaarse cognac gekocht. Die zal tzt wel weer in handen van mijn ex vallen want wij drinken niet.

Vanuit de bus weer genoten van de mooie tocht door de beboste bergen, net als op de heenweg. Alles zo lekker groen en de akkers langs de weg zo lekker geel van rijpende gewassen. Ik geniet van die landschappen.

Vanavond eindelijk iets gegeten wat ik echt heerlijk vond. Kippenlever, maar dan met citroensap erover gesprenkeld. Ik maak zelf ook geregeld kippenlever maar ik wist niet dat citroensap daarop zo lekker is.

Het begint te rommelen. Er is onweer op komst.
zondag

Bericht van krakkie op do 18 aug - 1:22

Wat een heerlijke dag meid! En dat wist ik ook niet,... lever met citroen... normaal roep je dan he gatsie! ... maar blijkbaar is het lekker! weer wat geleerd. 

Hopelijk wat regen en afkoeling voor jullie!! 

En wat heb je het weer mooi beschreven... Ik voel me alsof ik mee geweest ben.  red

Hopelijk vrijdag een rustige, koele verjaardag!  Hug! fallingheart

roosje
krakkie

Bericht van ietwat op do 18 aug - 18:40

wat een fijne dag moet dat geweest zijn, het klinkt als een heerlijk stadje.
ietwat

Bericht van zondag op do 18 aug - 20:15

Ja gek, dat stadje is eigenlijk mooier dan Troyan maar Zman zou daar niet in een hotel willen zitten, zegt hij. Hij vindt het daar saai. Ik weet niet wat hij verwacht bij 32 graden 's middags om 3 uur, maar ik verwacht dat iedereen dan op apegapen ligt.

Vandaag deed ik niks want het was een beetje regenachtig. Zman heeft mijn sandalen bij de schoenmaker opgehaald. Ik heb nieuwe hakken voor 2 euro.
zondag

Bericht van ietwat op do 18 aug - 22:12

zo haal je je vakantie er wel uit. Echt goedkoop
ietwat

Bericht van zondag op vr 19 aug - 0:50

En de schoenmaker heeft voor die prijs ook nog in 2 riemen van mij 2 gaatjes bijgemaakt. Eentje was nodig maar ik vroeg er 2 met de illusie dat ik ooit nog eens wat afval. bwaha

Hoi ik ben al jarig of moet ik bah zeggen? 72, dat is niet niks. Maar om de feestvreugde compleet te maken moet ik als we straks opstaan de koffers in gaan pakken.

Wij hadden in april tot 20 -8 gereserveerd maar hebben hier bijgeboekt tot de 27-ste. Ze zeiden toen al dat ze zaterdagavond geen plaats voor ons hebben want dan is de kamer waar wij nu in zitten gereserveerd door de een of andere hoge ome van het leger. We zitten immers in een militaire club. We moeten dus een nachtje weg.

Zondag komen we hier weer terug maar dan nemen we niet deze kamer maar het appartement hiernaast, een echte suite. Kost 5 euro per nacht meer en dan hebben we 2 kamers, een met bankstel, salontafel en extra bed. Het uitzicht is hetzelfde.

Het extra bed is om je kleren en spullen op uit te stallen. Deze kamers hebben wel klerenkasten maar die hebben geen planken; het zijn hangkasten met veel te weinig kleerhangers. De salontafel is handig bij het ontbijten wat we nu steeds zittend op het bed moeten doen. Het bankstel is lekker zacht en er zijn bijpassende krukjes om je benen op te leggen. De tv kunnen we zowel in de slaapkamer als in de salon aansluiten. Ehennnn..... het wifi-modem zal dan in MIJN macht zijn!!! Gisteren had een huurder dat apparaat 's nachts weer uitgeschakeld, grrr!

We gaan erop vooruit.
zondag

Bericht van ietwat op vr 19 aug - 10:21

dat klinkt goed, even een nachtje eruit en dan een flinke opwaardering

ook langs deze weg van Harte gefeliciteerd en dat het eten je vandaag uitzonderlijk lekker mogen smaken
ietwat

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 4 van 40 Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 22 ... 40  Volgende

Terug naar boven

Permissies van dit forum: